Retten til fællesskaber

DET HANDLER OM INKLUSION

Retten til fællesskab er Rudersdal Kommunes begreb for intentionen om, at almenundervisning i vores skole skal tilgodese alle børns læring, trivsel og udvikling. Det vi også kender som inklusion.

Arbejdet med inklusion i Rudersdal Kommunes skoler sker med afsæt i vores fælles børnesyn. Det indebærer blandt andet, at vi tror på, at børn skal mødes med tillid, anerkendelse og klare forventninger til, at netop deres ressourcer og potentialer kan udvikles. Vi tror på, at alle børn har ret til deltagelse i fælleskaber, og at fællesskabet danner rammen for al læring, trivsel og udvikling.

Vi tror på, at børn og unge gør det godt, når de kan. Den grundlæggende opgave for os som skole er at skabe de nødvendige betingelser i skolen, der sikrer, at alle børn og unge får mulighed for at trives og lære i stærke fællesskaber.

Vi ønsker, at alle børn får mulighed for at se sig selv som betydningsfulde deltagere i fællesskaber, hvor forskellighed ses som en styrke. Når alle er forskellige, er ingen anderledes.